Ik deed een rondvraag naar het welzijn ‘op het werk’ bij mensen die nu van thuis uit werken. Mijn conclusie: met deze 5 tips kan je als werkgever een verschil maken!
1. Bekijk welzijn individueel en pas belasting aan.
Is werkstress nu toe- of afgenomen? De individuele verschillen zijn gigantisch. Voor sommigen lijkt alle werkstress weggevallen, anderen houden amper het hoofd boven water. Heb daar oog voor als werkgever of leidinggevende: sommige medewerkers kunnen nu minder aan dan anders, anderen meer. Overweeg om werklast en taken te verschuiven om het voor iedereen draaglijk te houden en het werk gedaan te krijgen.
2. Hou rekening met de privésituatie.
Werkstress en privéstress gaan meestal samen, zo blijkt uit mijn onderzoek: wie meer werkstress ervaart heeft ook privé meer stress en de balans werk-privé zit slechter. Die combinatie van meer stress, én op het werk, én privé houdt niemand lang vol. Het risico: medewerkers die minder presteren of op termijn uitvallen met burn-out. Wacht niet tot het zover is.
Tegelijkertijd biedt deze vaststelling ook een kans: ga proactief het gesprek aan met medewerkers met een (vandaag) uitdagende privésituatie. Zoek manieren om hen meer ademruimte te geven, neem misschien wat werklast weg. Dat zal hen helpen om terug beter te presteren en de eindmeet te halen.
3. Geef leiding.
Over het algemeen hebben mensen voldoende autonomie en flexibiliteit om het thuiswerk te organiseren. Op het vlak van leiding en aansturing zijn de scores minder goed. Geef dus als leidinggevende meer dan ooit leiding, aansturing, structuur, duidelijkheid,… Maak het onderwerp bespreekbaar en vraag wat je medewerkers nodig hebben en verwachten.
4. Communiceer over het bedrijf.
Slechts een kwart van de respondenten weet nog echt wat er leeft binnen het bedrijf. Als je denkt dat je voldoende communiceert, doe er dan nog een schepje bij. Contact houden is meer dan ooit belangrijk.
Een kleine helft van de respondenten is ook matig tot zeer ongerust over de toekomst van het bedrijf of zijn/haar job. Verspreid dus zeker alle positieve nieuws dat je te brengen hebt.
5. Bereid de terugkeer voor.
Zal ik op een veilige, gezonde manier terug kunnen gaan werken? Slechts 1/3 heeft daar alle vertrouwen in, en 1/3 is daar zelfs behoorlijk ongerust over. Communiceer nu al wat je weet of van plan bent en bereid de terugkeer goed voor. Betrek medewerkers die ongerust zijn: wuif hun ongerustheid niet weg en vraag wat zij nodig hebben om zich wél veilig te voelen.
Wil je weten hoe het met het welzijn binnen jouw bedrijf staat vandaag? Je kan mijn vragenlijst gratis gebruiken, of ik help je graag op weg voor een oplossing op maat. Contacteer me vandaag nog.