“Leerkrachten hoogste kans op burn-out” was onlangs in het nieuws. Wow. Daar moet iets aan gebeuren. En misschien – zonder arrogant te willen zijn – kan ik mijn kleine, bescheiden steentje bijdragen. Want veel te weinig leerkrachten weten dat ze hiervoor loopbaanbegeleiding kunnen inzetten. Tijd voor een nieuwe blogpost dus!
De meeste leerkrachten die ik ken zijn echt wel gemotiveerd, of waren het toch op een bepaald moment. Als ik aan hen denk zie ik ze met een glimlach op hun gezicht. Ik kan me zo voorstellen dat ze met goesting voor de klas staan.
Toch hoor ik sommigen ook zuchten. Soms over lastige klassen, maar vooral over administratie, of bijkomende taken, of geen tijd krijgen om te doen wat je eigenlijk wil doen om je job goed te doen. Soms gaat het zuchten over in moedeloosheid, frustratie, of zelfs cynisme. Bye-bye goesting. En enter burn-out als je niet oppast.
Als je dat voelt aankomen heb ik maar één advies:
STOP
Nee, niet noodzakelijk met lesgeven. Wel met blijven verderdoen alsof er niks aan de hand is. Ga op de rem staan en onderneem stappen om iets te veranderen.
En daar kan loopbaanbegeleiding je bij helpen. Ook als leerkracht heb je recht op loopbaancheques, gesubsidieerd door de Vlaamse overheid. Maak er gebruik van. Niet noodzakelijk om een andere job te zoeken. Maar evengoed als je terugwil naar de tijd dat je nog wél met goesting voor de klas stond. Ik geloof erin dat iedereen, misschien met wat hulp, in staat is om die goesting terug te vinden.
Heel eerlijk: ik zou het natuurlijk tof vinden als je mij nu meteen contacteert voor een gratis kennismakingsgesprek – als kleine zelfstandige is een nieuwe klant altijd fijn. Maar eigenlijk zou ik het bijna even tof vinden als je voor een andere loopbaancoach kiest. Wat mij vooral blij zou maken is dat dit berichtje je een klein duwtje in de rug zou geven om een eerste stap te zetten. Want die stap zetten, ook dat is “durven springen” voor mij.